По дорозі до Олександрії

Оформилась невеличка збірка, назвемо так, візуальних матеріалів, які дещо відступають від безпосередньої тематики сайту, але загалом доповнюють її.

Отже, головний цвях – це коротеньке німецьке відео!!

Відео взяте з сайту АКН (вирізано із загального відеоряду, для оформлення накладено музичний супровід).

Власне бачимо відрізок дороги з Кропивницького (Кіровоград) до Олександрії. Де конкретно знаходить даний відрізок вказати точно не можна, по вказівнику напрямків також ще є питання, але це саме ця дорога.

На самому початку відео знак IVc являється номером маршруту (на зразок сучасних М12, Е95 і т.п.) і вказує на те, що це Durchgangsstraße IVc (DG IVc). 

Для довідки наведемо уривок з книги “The Shoah in Ukraine: History, Testimony, Memorialization” Ray Brandon, Wendy Lower (Indiana University Press, 2008).

*  *  *

Stretching some 2.175 kilometers (ca. 1.360 miles) from Lviv to Taganrog, DG IV was the southermost of the Wehrmacht main supply lines in the east. It had not existed before the war, but was a series of country roads and highways joined by SS and Wehrmacht planners, beginning in the largest city in eastern Galicia (occupied by the Soviets in September 1939) and running through the southern half of Ukraine via Proskuriv (today Khmelnytsky), Vinnytsia, Uman, Kryvy Rih, Dnipropetrovsk, and Stalino (today Donetsk) to Taganrog.
DG IV projects included two main connecting roads: DG IVb (Lviv-Brody-Dubno-Rivne) and DG IVc (Kirovohrad-Oleksandriia-Kremenchuk-Poltava). These linked DG IV with DG V, which led through to the northern half of Ukraine (Volodymyr Volynsky-Rivne-Zhytomyr-Kiev-Chutovo). Under the auspices of the DG IV operation, two other major projects were also carried out: the bringing on line of a dam at Zaporizhzhia and the construction of bridges across the straits at Kerch (in the Crimea) and across the Southern Buh River at Mykolaiv. DG IV was planned as the continuation of the autobahn construction projects under Organisation Schmelt in Silesia, which in turn involved the extension of the Breslau-Gleiwitz autobahn in the Reich. Planning envisioned the extension of DG IV to Rostov on the Don and into the Caucasus along the German military’s foreseen line of advance.

*  *  *

As spring approached, the Germans noted that workers from the surrounding villages would be needed in the field as well as on DG IV. Due to the long thaw, the streets dried out only rather late in the spring, which in turn led to work delay. Erosion on DG IVc (between Kirovohrad and Kremenchuk) and on DG V had left both supply lines “not yet usable for through traffic” as late as May 1942. It was impossible, however, to hold onto workers for construction and then send them to the fields, since the timeframes for both tasks overlapped.

В двох словах, перекладаючи вищевказане, DG IVc – дорога Кіровоград-Олександрія-Кременчук-Полтава, яка, як і DG IVb (Львів-Броди-Дубно-Рівне), була сполучним маршрутом між трансукраїнською магістраллю DG IV (Львів-Таганрог) та DG V (Володимир-Волинський – Чутове). 

В доповнення теми – галерея світлин.

Перші дві – відома розвилка під Кропивницьким. Більше фото розвилки можна переглянути у відповідному розділі “Фотоархіву”. Останнє – десь по дорозі між Кропивницьким та Олександрією, можливо навіть і в нашому районі… визначити точно не отримається. На зворотньому боці фотографії напис:

März 1942

Auf der Fahrt von Kirowograd nach Alexandria

Що в перекладі означає: березень 1942 по дорозі з Кіровограду до Олександрії.

 

Закладка Постійне посилання.

Додати коментар

Ваш e-mail не буде опубліковано.

  • Хостинг